ALBUM STROJÓW TURECKICH CZ.II
Identyfikacji wypełniaczy zapraw i pigmentów dokonano metodą analizy mikroskopowej na podstawie:
– obserwacji mikroskopowej w świetle odbitym przy użyciu mikroskopu stereoskopowego (max pow. 100x)
– obserwacji mikroskopowej w świetle przechodzącym (max pow. 640x)
– zachowania w 3 M HCl, stęż. HNO3 oraz w 4 M NaOH
– reakcji mikrokrystaloskopowych charakterystycznych dla poszczególnych jonów nieorganicznych
Poniżej zestawienie pobranych próbek z ich składem chemicznych.
pomarańczowo-czerwona – minia
pomarańczowa – realgar
karnacja ręki – mieszanina bieli ołowiowej, czerwieni żelazowej i minii
zieleń szarawa – mieszanina indygo, aurypigmentu, realgaru, żółcieni żelazowych i czerni roślinnej
zgniłozielona – mieszanina indygo, aurypigmentu, realgaru i czerni roślinnej
czerń – czerń roślinna + sadza
ciemny błękit – azuryt z b. małą ilością czerni roślinnej i czerwieni (cynober)
jasny błękit – azuryt w mieszaninie z bielą ołowiową
żółcień – aurypigment
żółty metal – złoto
sczerniała biel – biel ołowiowa
biały metal – srebro
biel – biel ołowiowa
ciemnoczerwona – cynober
Skład włóknisty papieru: masa szmaciana – len, konopie
W próbkach warstw pomarańczowej, zgniłozielonej i szarozielonej przy pomocy energodyspersyjnego spektrometru rentgenowskiego XRF potwierdzono obecność siarczków arsenu (As2 i As2S3)
Obecność w.w. siarczków może spowodować zmiany kolorystyczne związków ołowiu (biel ołowiowa, minia) lub srebra ponieważ tworzą się czarne siarczki ołowiu (PbS) lub srebra (Ag2S).
Brak odpowiedniej izolacji między warstwami malarskimi spowodowała tzw. „odbicia” – odwzorowanie konturów naniesionej farby.
Tego typu zniszczenia są charakterystyczne dla technik wodnych.
Badania wykonane przez:
Maria Woźniak, Danuta Jarmińska,
Jakub Czelej (XRF)
Zdjęcia makro kart z miniaturami – Roman Stasiuk









